اهمیت گام در موسیقی بلوز
یک گام بلوز در نسخه استاندارد بعنوان مثال اگر بخواهید بر پایه نت فا یک گام بلوز اجرا کنید باید نتهای F, Ab, Bb, B, C, Eb, F را اجرا کنید. به همین ترتیب اگر بخواهید می توانید این گام را بر پایه Bb با این نتها اجرا کنید : Bb, Db, Eb, F, Ab, Bb. نکته مهم و جالب این است که شما می توانید گام استاندارد بلوز را با هارمونی ماژور و مینور یکسان استفاده کنید اتفاقا” موضوع کاملا” برعکس است بسیاری از نوازندگان برای اجراهای خاص خود ممکن است تغییرات زیادی در یک گام استاندارد بلوز ایجاد کنند. اما هارمونی موسیقی ای که بصورت بلوز ابتدایی و ۱۲ میزانی روی آن اجرا می شود، || F7 | F7 | F7 | F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | F7 | C7 | Bb7 | F7 | C7 || همانطور که مشاهده می کنید نواختن مثلا” چهار میزان آکورد F7 برای شنونده بسیار خسته کننده خواهد بود A: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | D7 | Gm9 | C7 | F7 | Gm,C7|| از دیگر هارمونی های معروف بلوز باید به Bird Blues اشاره کرد او اینگونه می نوازد : || F7 | Em,A7 | Dm,G7 | Cm,F7 | Bb7 | Bbm | Am | Abm | Gm | Gm | C7 | Am,D7 | Gm,C7|| یکی از مهمترین نکاتی که در اجرای موسیقی بلوز باید آنرا رعایت کرد تغییر آکورد ها در میزانهای کش دار هنگامی که آکوردها را عوض می کنید سعی کنید روی سوم و هفتم آنها بداهه نوازی کنید اگر نوازنده پیانو هستید، هرگز – یا حتی المقدور – از آکوردهای بسته سه نتی برای هماهنگی استفاده نکنید.اهمیت گام در موسیقی بلوز
شامل نتهایی با فاصله های پایه، سوم کوچک، چهارم درست، چهارم افزوده، پنجم درست و هفتم کوچک است.
اما نباید فراموش کرد آنچه حس بلوز را به موسیقی می دهد نحوه نواختن و اکسنت هایی است که به گام داده می شود.
چنانچه خیلی ساده با کشش مساوی نتها نواخته شوند
شاید حس خاصی بعنوان بلوز ایجاد نکند
اما اگر با حالت و مایه های سوئینگ اجرا شود یقینا” تفاوت بسیاری می کند.
بنابر این تفاوتی نمی کند که شما آکورد پایه بزرگ یا کوچک گرفته گام بلوز را اجرا کنید.
بخصوص هنگامی که آکورد ماژور گرفته اید هرگز نگران سوم کوچکی که در گام بلوز وجود دارد نباشید.
و گاهی نوازندگان برای یک هارمونی مینور بجای استفاده از گام بلوز از مد دورین استفاده میکنند.
مثلا” روی آکورد رمینور که می توانند گام بلوز مانند : D, F, G, Ab, C, D را اجرا کنند، اقدام به اجرای ساده گام ر دورین می کنند.آموزشگاه موسیقی تهران
بعنوان مثال به یک گام بلوز روی F که راجع به آن صحبت کردیم می توان نتهای G, A و D را اضافه کرد
و از نتیجه بدست آمده استفاده مناسبتری کرد.
هرچند اگر این گام را بصورت رفت و برگشت اجرا کنید کمی غیر عادی بنظر می رسد
اما نوازندگان موسیقی جز و بلوز به کررات از قسمتهایی از این گام استفاده میکنند.
کلاس آموزش آواز
برای پایه فا معمولآ از آکوردهای F7, Bb7 و C7 تشکیل شده است.
توالی آکوردها معمولآ بصورت ابتدایی و استاندارد به اینصورت است :
برای همین منظور اغلب واریاسیون هایی در هارمونی داده می شود که پراستفاده ترین آنها عبارتند از :
B: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm | F7 | Am,D7 | Gm,C7||
C: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm,C7 | Dbm,Gb7 | F7,D7 | G7,C7||
که ابداع اولیه آن به هارمونی ای که چارلی پارکر در قطعه Blues for alice استفاده کرده است بر می گردد.کلاس موسیقی
و یا میزانهایی که دو بار آکورد عوض می کنند است.
معمولا” نوازندگان مبتدی برای راحتی آنها را رعایت نمی کنند
و به دلیل ضعف در بیان ملودی بدیع، نهایتا” موسیقی زیبا شنیده نمی شود
اما اگر هارمونی متغیر باشد بسادگی می تواند ملودی ضعیف را پوشش دهد.
اما در عین حال از سایر نتها هم استفاده کنید.
امروزه کاربرد هارمونی های دو نتی بسیار طرفدار دارد و در عین حال خیلی خوش صدا است
بنابراین برای آکورد F7 مثلا” از نتهای A و Eb استفاده کنید یا برای Bb7 از Ab و D و …
برچسب ها : ,