طبقه بندی اصوات در زن ها
وسعت صدای خواننده زن سوپرانو حدودا B3 و A3 است ۱- سوپرانوی کولوراتور خود به دو دسته تقسیم میشود: الف) سوپرانوی کولوراتور لیریک : صدای با قابلیت انتقال سریع و اجرای کشش های بسیار بالا که در اپراها نقشهای بسیاری برای این دسته از خوانندگان وجود دارد ب) سوپرانوی کولوراتور دراماتیک که خوانندگانی با بالاترین حجم صدایی ممکن میباشد و ممکن هست حتی قویتر از ارکستر بخوانند. ۲-سوبرته :خوانندگانی با جنس صدای شفاف و سبک. رنگ صدای لطیف . رنگ صدا : اگر نتی مشخص که بر روی یک ساز اجرا شود و سپس همان نت بر روی ساز دیگری اجرا گردد این تفاوت رنگ را تمبر یا رنگ مینامد. ۳- سوپرانوی لیریک :صدایی گرم و شفاف با رنگ صدای کاملی که میتواند نمودی بالاتر از ارکستر نیز داشته باشد الف) لایت لیریک : این جنس صدا را باید بدقت هر چه تمام نقشش را در اپرا به در نظر گرفت؛ ب) فول لیریک : این جنس صدا اغلب پخته تر از صدای light lyrics میباشد ۴- سپینتو سوپرانو :نامی ایتالیایی برای جنس صدای pushed lyric که بالاتر از lyric soprano ۵- دراماتیک سوپرانو : صدای قدرتمند – گیرا که میتواند قوی تر از ارکستر بخواند. ۶- واگنرین سوپرانو : این جنس از صدا را باید جزو کمیاب ترین صدای موجود دانست، اما در طبقه بندی صدای زنان دومین رده متسو سوپرانو میباشد. ۱- متسو سوپرانوی لیریک :صدای بلندتر و گاهی اوقات شفاف تر از صدای mezzo و محدوده صدای آن میتواند بالا تر ازC6 نیز برود. ۲- متسو سوپرانوی دراماتیک : اکثرا صدایی پایین تر از lyric mezzo و پرتر از آن دارد. اما سومین رده از دسته بندی صدای زنان: کنترآلتو است. Alto : Tenor : پایین ترین نت: در یک رپرتوار استاندارد برای خواننده تنور محدوده A2 میباشد بالاترین محدوده صدایی: در بسیاری از رپرتوارهای استاندارد محدوده صدایی C5 که به اصطلاح tenor C میگویند در رسته تنور نیز تقسیم بندی هایی وجود دارد که به شرح زیر میباشد: الف) لژیرو تنور : معادل صدای lyric coloratura میباشد؛ ب) لیریک تنور : صدای قوی و رسا اما نه سنگین بلکه شاعرانه. ج) سپینتو تنور : سنگینتر از Lyric tenor و بسیار دراماتیک و محزون. د) دراماتیک تنور : قدرتمند، قوی و صدایی حماسی. ه) هلدن تنور : صدای قدرتمند و قوی اما محزون و دراماتیک. Baritone : الف) لیریک باریتون : صدای سبکتر از بقیه خوانندگان باریتون که بیشتر برای نقشهای کمدی در اپرا استفاده میشود. ب) دراماتیک باریتون : صدای پایین تر از Lyric baritone و قوی و رسا. باس-باریتون : این جنس صدا قابلیت صدای باریتون را دارا میباشد Bass : این نوع صدا نیز به چند دسته تقسیم میشود: ب) باسو پروفوندو : صدایی عمیق و قوی و دارایی رنگی تیره و مناسب برای نقشهای دراماتیک.
و بالاترین از نظر وسعت حداقل در خواننده های سوپرانو معمولی باید بتوانند به soprano C برسند
Soprano صدای سوپرانو خود به چند دسته تقسیم میشود که بدین شرح میباشد :
این صدا ها در اپرا نقش های کمدی و فانتزی را اجرا میکنند.
در موسیقی امروزی و با در اپراهای دوران باروک بسیاری از نقشهای برای این صدای زیبا و شفاف برگزیده شده است.
و در اپرا نقش های دلسوز و محزون را به این جنس صدا میدهند.
براساس استعداد و قابلیت های خوانندگی را به دو دسته تقسیم مینمایند:
این صدا قابلیت های خود را در سالن های کوچک عالی نشان میدهد
اما در سالن های بزرگ ممکن است نتواند نقش خود را به شایستگی ایفا نماید و اکثرا نقش های کوتاه و سبک را به خود اختصاص میدهد.کلاس آموزش آواز کلاسیک
و بهمین دلیل باعث میشود که برای نقش های ساده و سبک مناسب نباشد
و بالعکس صدایی مناسب برای نقش هایی سنگین استفاده شود
و همچنین این مزیت را دارد که به علت حجم بالای صدا میتوان در سالن های بزرگ نیز بخوبی قابلیت خود را نشان دهد.
و رنگ صدایی تیره تر از آن که برای بیان نقطعه اوج دراماتیکی نقش ها بسیار مناسب میباشد
و همچنین تغییرات دینامیکی که بخوبی از عهده آن بر می آید.
نقش های بسیاری در اپرا برای این جنس صدا Verdiو verismo و Puccini مشخص کرده اند.
معمولا (اما نه همیشه) این صدا از ظرافتهای کمتری نسبت به بقیه سپرانوها برخوردار است
و بیشتر نقشهای غمگین – ترازدی و حماسی را در اپرا به خود اختصاص میدهد.
صدایی با قدرت و صلابت که اکثرا نقشهای زنان اسطوره ای و قهرمان به آن داده میشود.
در طی ده ها سال تنها شاید یک یا دو نفر وجود داشته باشند که از این جنس صدا برخور دار باشند.کلاس آموزش آواز
این جنس از صدا را بیشتر از آنکه مناسب برای نقشهای اپرا دانست باید در آثار کرال استفاده نمود.
در هر حال این صدا بیشتر برای موسیقی و اپرای باروک و موسیقی معاصر مناسب دانست تا دوره های دیگر.
هرچند این صدا انعطاف پذیری خوبی را دارا میباشد و قادر به ایفای نقشهای متفاوت میباشد که به دو دوسته تقسیم میشود :
جدا از نقشهای سنتی (شاعرانه) توانایی اجرای نقش هایی که زن در لباس مردان و بعنوان یک مرد جوان ایفای نقش مینماید را دارا میباشند.
Contralto دارای پایین ترین صدای اپرایی در زمان میباشد
و اغلب تمبر صدای سنگین و تیره را دارا میباشند. اما کسانی که صدایی واقعی و حقیقی این رده را دارا باشند بسیار کم هستند.
از نظرعملی در اپرا، این جنس صدای بسیار پایین (آلتو) را شامل دسته mezzo-sopranos قرار میدهند.
اما اندکی از نقشها در اپرا پایین تر ازC3 نیز میباشد.
اما در برخی از نقشها بالاترین نت F5 که تنها تعداد معدودی خواننده قادر به اجرای چنین نقشی با این وسعت صدایی هستند.آموزشگاه موسیقی
صدایی سبک و رسا و خوانندگان تنوری که قدرت انتقال سریع وسعت صدایی را دارا میباشند میتوانند نت های بالاتر از C5 را بخوانند.
این دسته از خوانندگان باید قابلیت های بسیار بالایی را در خواندن داشته باشند. داشتن محدوده صدایی بسیار بالا اما در کنار آن بیان احساس غمگین و محزون.
که به دسته های زیر تقسیم میشود:
اما در محدوده پایین تر باس میباشد
یعنی صدایی مابین باریتون و باس و به همین دلیل این دسته از خوانندگان در اپرا میتوانند نقشهای متفاوتی را اجرا نمایند
اما در اکثر مواقع نقشهای اشخاص شرور و منفی را اجرا مینمایند.
محدوده صدایی باس از D2 تا E4 میباشد.
الف) باسو کانتانته : صدایی چابک و فرز اما سنگین.
برچسب ها : ,