پندهای شومان برای هنر آموزان
متن این یادداشت را روبرت شومان لابه لای قطعات یكي از كتابهاي متد آموزش خود نگاشته است، * گوش خود را تربیت كن. * قطعه را نه فقط انگشتانت باید بلد باشند بلكه تو باید بتواني آن را بدون ساز براي خودت بخواني. * تو باید تا جایي پیشرفت كني كه وقتي موسیقي را با چشم مرور مي كني آن را بفهمي! * از كودكي به صدا و كاراكتر سازهاي مختلف توجه كن، * گام و تمرین دست را ضمیمه كارت كن. * عجله كردن وكند كردن در اجرا هر دو به یك اندازه اشتباه است. * وقتي بزرگتر شدي بیشتربا پارتیتورها معاشرت كن تا با ویرتئوزها. * سعي كن قطعات ساده را خوب و درست اجرا كني. *هرچه زودتر قوانین اصلي هارموني را یاد بگیر. *با دقت به تمام آوازهاي محلي گوش بده *با جدیت روي فوگ هاي آهنگسازان بزرگ كار كن *اگر بعد از تمرین روزانه موسیقي ات خسته شدي خودت را مجبورنكن بیشتر كار كني. * هنگامي كه از كار موسیقي استراحت مي كني شعر بخوان و بیشتر به دامن طبیعت برو. * همیشه طوري بنواز كه انگار یك موسیقیدان بزرگ دارد اجرایت را گوش مي كند. * تاریخ موسیقي را یاد بگیر. شنیدن نمونه هاي موسیقي دوره هاي مختلف بهتر از هر چیز تكبر و پرمدعایي تو را مداوا مي كند. * هیچ وقت شیفته زرق و برق هیاهو در اجرا نشو. * وقتي بزرگتر شدي بیشتربا پارتیتورها معاشرت كن تا با ویرتئوزها.
زیبایي و پختگي دیدگاههاي شومان درباره تربیت نوازنده با شیوه انتقال این مفاهیم
در قالب جملاتی ساده نكات قابل توجه این یادداشتهاي كوتاه است:
این از همه مهمتر است از سنین نوجواني سعي كن تونالیته ها و صداها را تشیخص بدهي.
به صداي زنگوله، برخورد دو شیشه و آواز پرنده گوش بده، هر كدام چه صدایي دارد.
سعي كن رنگ صدایي خاص هر كدام در حافظه شنوایي ات نقش ببندد.
خیلي ها فكر مي كنند كه باتمرین گام و آرپژ مي شود همه چیز رابه دست آورد
و تا سنین پیري هر روز ساعات زیادي را صرف تمرینات مكانیكي مي كنند.
كار آنها شبیه این است كه سعي كنیم هر روز تندتر و تندتر الفبا را تلفظ كنیم.
از وقت خودت بیشرین استفاده را بكن!آموزشگاه موسیقی
این بهتر از آن است كه قطعات سخت را در حد متوسط و معمولي اجرا كني.
این عالي ترین گنجینه ملودي هاست و تو را با خصوصیات ملیت هاي مختلف آشنا مي كند.
و قبل از همه فوگ هاي یوهان سباستیان باخ را پرلود فوگ هاي او باید غذاي هر روز تو باشند
تا كار موسیقي تو پایه و اساس داشته باشد.
بهتر است استراحت كني تا اینكه با خستگي و بي عالقگي تمرین كني.
سعي كن موسیقي همان تأثیري را در شنونده بگذارد كه آهنگساز در نظر داشته، بیشتر از آن الزم نیست:
هر چه از این بیشتر باشد تحریف است.
برچسب ها : ,