تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
وبلاگ متنوع

وبلاگ متنوع

اهمیت گام در موسیقی Jazz

موسیقی Jazz

اهمیت گام در موسیقی Jazz

فرض کنید که یک موسیقیدان جوان در اوایل قرن بیستم هستید و میخواهید پای به عرصه Jazz در موسیقی بگذارید.
چگونه می توانید بداهه نوازی یاد بگیرید؟
قاعدتا” راهی جز کنسرت رفتن و یا به دنبال افرادی باتجربه گشتن ندارید
تا شاید آنها یکی دو فن از انواع روشهای Improvise خود را به شما آموزش دهند.
با درک صحیح از گام و مد، اجرای یک آکورد یا بداهه نوازی روی آن بسیار ساده خواهد شد.

اولین درس تئوری شما احتمالا” این خواهد بود که “جز موسیقی بر اساس هارمونی است،
شما روی آکوری Dm7 می توانید نت های D, F, A و C را برای قسمت ملودی بنوازید”.

چند روز بعد یک موسیقیدان جسور و با تجربه تر به شما میگوید :
“لازم نیست خود را محدود کنید می توانید نت های E,G و B (یعنی نهم، یازدهم و سیزدهم) را هم با این آکورد بنوازنید.”
کلاس آموزش آواز سنتی

آموزش موسیقی جز از نیمه اول قرن بیستم تا کنون مسیر طولانی ای را پیموده است.
اما هنوزهم بسیاری از موسیقیدانان همان مطالب بالا را الگوی آموزش قرار می دهند.
اما یک نکته بسیار مهم تغییر کرده است و آن نحوه فکر کردن به نتهای موسیقی است.
دقت کنید مشکل بزرگی که برای فراگیری وجود دارد آن است که ما عادت کرده ایم که به دنبال A حرف B و سپس C,D,E و … را بیاوریم
فکر کردن راجع به توالی D,F,A,C,E,G,B کمی دشوار است.
همانگونه که ۱,۲,۳,۴,۵,۶ و … ساده تر است تا ۱,۳,۵,۷,۹,۱۱,۱۳ و …

آکورد Dm7 روی پیانو بسادگی قابل فکر کردن هست
چرا که همه نت های آن روی کلیدهای سفید D,F,A و C اجرا می شود.
اما Abm7 با وجود آنکه از لحاظ رفتاری همانند Dm7 است اما کمی پیچیده تر است.
از یکطرف سه نت داریم که با کلید های سیاه باید نواخته شوند و نیز یک نت B داریم – در واقع Cb – که خود درک کردن لازم دارد.

آموزشگاه موسیقی

حالا تصور کنید که می خواهید یک آکورد مثلا” C#7alt با b9 و ۹+ و b13 را بزنید،
بدون شک یک هنرجوی موسیقی شکوه و شکایت خواهد کرد که “نواختن این آکورد بسیار سخت است”،
اما بنظر می رسد که راه ساده تری هم برای نواختن این آکورد و Improvise روی آن باشد و آن چیزی نیست جز

به خاطر آوردن گام و تفکر راجع به گام در موسیقی به مراتب برای یک نوازنده یا موسیقیدان Jazz ساده تر است.
گامی که یک نوازنده جز فرا می گیرد گامی نیست
که یک نوازنده کلاسیک آنرا روزی دو، سه ساعت تمرین می کند تا صرفا” مهارت نواختن پیدا کند.

یک موسیقیدان جاز علاوه بر تمرین نواختن روی گام – یا مد – روی آن فکر می کند.
از نظر یک موسیقی دان یا نوازنده جز، گام دو، ر، می، فا، سل، لا، سی نیست که باید آنها را برای مهارت انگشتان بنوازد،
بلکه مجموعه ای منظم و با قاعده است که بواسطه آن می توان هارمونی و ملودی را با یکدیگر ترکیب کند.

ساده ترین مثال را خودتان امتحان کنید. با دست چپ روی پیانو آکورد CMaj7 را بگیرید
و با دست راست روی گام دو ماژور ملودی بنوازید. بدون آنکه نتهای گام را پشت سر هم اجرا کنید. نتیجه زیبا و جذابی خواهد شد.

اما مثال کمی سخت تر، همان مطلبی است که در ابتدا آوردیم یعنی Dm7. این آکورد، پایه گام ر دورین (D Dorian) است.
اگر شما با مد دورین که روی درجه دوم یک گام ماژور درست می شود
آشنا باشید بسادگی می توانید روی آکورد پایه آن همانند حالت CMaj7 بداهه نوازی کنید.
با این حساب و درک موقعیت نت ها در یک گام اجرای یک آکورد Altered یا بداهه نوازی روی آن نباید کار دشواری باشد. به شکل دوم دقت کنید.

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 12 فروردين 1397ساعت 16:07 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 105 | |

روش ارف چیست

روش اُرف بر جدایی‌ناپذیری موسیقی، حرکت، و کلام پایه گذاری شده
و کودکان برای بیان احساسات خود حرکت و کلام را در خود می‌آمیزند و به شکل مجزا استفاده نمی‌کنند.
کودک در حال انجام حرکات موزون غالباً آواز می‌خواند و وقتی آواز می‌خواند اغلب با “ریتم” آوازاش حرکت می‌کند.
این روش نشان دهنده آنست که آموزش موسیقی برای کودکان باید با ساده‌ترین و آسان ترین مفاهیم و آوازهای مناسب برای کودکان آغاز شود.

روش اُرف بر مبنای آموزش موسیقی به کودکان از طریق اجزای آن یعنی ریتم
(با استفاده از اسامی ریتمیک خاص حیوانات و شخصیت های مورد علاقه کودکان، دست زدن، پای کوبیدن و واکنش های مختلف کودک در زمان های مشخصی از شنیدن نت ها و…)
و صدا از طریق آموزش غیر مستقیم و مرحله به مرحله (هر یک یا دو نت در یک بازه زمانی خاص)
و همچنین آمیختن این ارکان با حرکات ریتمیک و موزون که خود کمک به درک بهتر موسیقی توسط بچه ها می کند انجام می شود.
بعدها کارل اُرف برای سهولت نواختن موسیقی توسط کودکان
با استفاده از الهام گرفتن از تعدادی ساز بومی سایر ملل اقدام به ابداع سازهایی ساده نمود که به مجموعه این سازها “سازهای اُرف” گفته می شود.

سازهای مورد استفاده در روش اُرف مثل همه‌ سازهای آموزشی دیگر است؛
یعنی روش استفاده آنها مثل هم است ولی مزیت آنها ساختن دنیایی از صداهایی است که فوق‌العاده شعر گونه‌اند.
سازهایی مثل زایلونونهای سوپرانو، آلتو و باس و متالوفونهای سوپرانو و آلتو و باس-ریکوردرهای آلتو و سوپرانو و سازهای ریتمیک مثل دقک و خاشخاشک و دایره زنگی و طبلکها و…
از این سازها می توان برای ساختن صدای پس‌زمینه‌ای ملایم و نرم، همراهی گرم و قوی،
تأثیری و همیشگی یا همراهی ساده‌ای برای آواز کودکانه استفاده کرد.

آموزشگاه ها در کنار سازهای اصلی اُرف در بیشتر مواقع فلوت ریکوردر را هم به عنوان یک ساز مناسب برای کودکان در آموزش ها جای میدهند.
نکته قابل توجه این که هر نوع آموزش موسیقی به کودک مساوی با روش اُرف نیست
و ممکن است برخی از افراد و آموزشگاه ها از این نام برای جذب مشتری و کسب درآمد بیشتر استفاده کنند.

آموزشگاه موسیقی

“ریتم” اولین و مهمترین جزء سازنده‌ی بیان موسیقایی است.
کودکان به طور طبیعی از بدنشان به عنوان وسیله‌ای برای بیان “ریتم” استفاده می‌کنند.
دست زدن، روی زانو زدن، بشکن‌زدن یا پا زدن راههای ریتمیکی است
که از بدن و از ریتمهای بدنی یا بدن ضرب می‌توان برای همراهی شعرهای قافیه‌دار آوازها استفاده کرد
و درک این ریتم را می‌توان از راه حرکت، و همراهی سازهای همراه کننده با سازهای ضربی اُرف تجربه کرد.
اصلاً موضوع مهمی در بدن بعضی از بچه‌ها وجود دارد که حاکی از آریتمی بودن عضلات بچه‌هاست
که سخت‌ترین کار در برنامه آموزش ریتمیک می باشد که اگر معلّم از آگاهی کافی برخوردار نباشد می‌توان گفت: آسیب جدّی به کودک وارد می شود.

بعضی وقتها باید کودک را در آغوش گرفت و حرکات ریتمیک را به او القاءِ کرد.
باید مربی با کودک بجهد، خم شود، راست شود شعرها را واضح بخواند تا کودک را به سوی حوزه‌ یوریتمیک و بعدها ریتمیک کردن بدن کودک سوق بدهد.

این روش همواره انگیزه‌ای برای رشد مستقل فراهم می کند و به همین دلیل هرگز آموزشها قطعی و ثابت نیست،
اما همیشه در حال رشد، پیشرفت و در جریان است.
تأکید این روش بیشتر روی خلاقیت استوار است و این طرح در بردارنده آمادگی برای انواعی از نوآوری‌ها بر اساس فرایندی پیوسته می باشد.
کودکان صدای واژه ها، ملودی ها و سازها را بررسی و همچنین تمام اجزای ملودیک و ریتمیک را جستجو می‌کنند.
و در ساخت شکل‌های همراهی، مقدمه‌ها و پایان یا حتی کل یک آواز استفاده می‌کنند.

بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

در کلاس موسیقی کودک بر مبنای روش اُرف، روی آواز خوانی کودکان هم تأکید شده است.
صدا باید ساخته شود چون یکی از مشکلات کلاس آواز بزرگسالان ژوست نبودن صدا در کلاسهای آموزش کلامی (همان کلاسهای آوازخوانی و مقام‌خوانی ‌و…) است،
که خود مشکلات عدیده‌ای است که باید با دیدی بسیار دقیق و آکادمیک بررسی شود
و این مهم بوسیله صداسازی و سلفژ بدست می آید.

همه معلمان اُرف باید روی آوازخوانی کودکان تمرکز کنند.
در دوره آمادگی (کودکستان) در هر درس باید بازی هایی برای همانندسازی صداها در نظر گرفت.
این نکته خیلی مهم است که بچه‌ها باید توانایی گوش کردن و بازخوانی دقیق الگویِ ملودیکی را که معلم می‌خواند داشته باشند.

کودکان باید بخش‌های آوازیِ تمرین را در فاصله‌ سوم بخوانند،
هر چند که در تمام تمرین‌های “آواز خوانی” معلم باید از وسعت صدای مطلوب برای بچه‌ها در هر گروه سنی آگاهی داشته باشد
و روی نحوه‌ی ایستادن، درست نشستن، نفس‌گیری، تلفظ و صدایی واضح و بدون گرفتگی و انقباض تمرکز کنند.

انجام یادگیری این فعالیتهای موسیقایی برای کودکان سخت و طاقت ‌فرساست
و معلم باید خیلی دقت داشته باشد چون کار پیچیده است؛ ولی کودکان خیلی توانا هستند.
بازدهی کار کودکان خیلی خوب است، یادگیری آنها مخصوصاً اگر معلم عاشق آنها باشد،
خیلی خوب جواب عشق را با عشق می دهند و جواب عشق یعنی انجام کارهای نشدنی! واین شاید تعریف اصیلی برای هنر باشد.

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در جمعه 3 فروردين 1397ساعت 1:52 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 97 | |

انواع سیم ویولن

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید انواع سیم ویولن چیست و چه تفاوتی باهم دارند.
خصوصا اگر قصد خرید ویولن را دارید حتما این مطلب برای شما جالب است.

سیم های با هسته کامپوزیتی:

سیمهایی که دارای مغزی زهی با روکش فلزی هستند یعنی ترکیبی از هر دو.
این سیم ها در برابر فشار آرشه،رطوبت و تغییرات آب و هوایی مقاوم نیستند
ولی صدای خیلی گرم و دلنشین و نرم دارند.ایراد آن قیمت بالا ،عمر خیلی کوتاه و کوک پذیری خیلی کم آنهاست.
البته این نوع سیم جز بهترین هاست و عموما افرادی که حرفه ای هستند از آن استفاده می کنند.
نمونه این سیم ها اواپیراز است که جدید ترین نوع آنها که البته تولید انبوه نشده دارای هسته ای با جنس تار عنکبوت است.

سیم های با هسته مصنوعی:

این مدل سیم ها خیلی متنوع اند مثل تونیکا از شرکت پیراسترو.
این سیم ها صدای گرم و نرم و کوک پذیری خوب ولی عمر متوسط دارند.

سیم های با هسته فلزی:

از ویژگی این سیم ها عمر طولانی صدای خوب کوک پذیری عالی قیمت مناسب نسبت به دو نوع دیگر است.
ولی بعضا سفتی و خشکی سیم ها نوازنده را اذیت می کند
و البته درست است که صدای خیلی خوبی دارند ولی اگر به دو نمونه بالا مقایسه کنیم از نظر کیفیت صدا پایین تر هستند.
که معروف ترین آنها پیراسترو سبز است و پرمصرف ترین آن سیم های آلیس که جز سیم های تست و کم قیمت اند.

حال سوال این است که کدام سیم به درد شما می خورند؟ جواب این سوال به دو مورد بستگی دارد:

1. قصد تمرین دارید یا قصد اجرا؟
2. سبک شما ایرانی است یا کلاسیک؟

اگر قصد تمرین دارید اصولا باید از سیم های با هسته فلزی خرید کنید چون عمر بسیار بالایی دارند که معروف ترین آن پیراسترو سبز است.
سیم هایی که برای اجرا هستند عمر کمی دارند مثل اوا پیرازی و ابلیگاتو و…
و حتی در موارد فوق حرفه ای که به آنها سیم های تمام زهی (gut) میگویند بعد از اجرا دور انداخته می شوند .
نمونه این سیم ها eudoxa gold و oliv است که بسیار گران قیمت هستند.

سبک موسیقی تاثیر زیادی در انتخاب سیم دارد. ایرانی نوازها بیشتر دنبال صدای سنتی هستند
مثلا باید صدای بم پرحجمی داشته باشد ولی کلاسیک زن ها بیشتر دنبال صدای تیز و جوابگو در پوزیسیون های بالا هستند.
غیر از این کوک ساز در سبک ها نوع سیم را تعیین می کند.

آموزشگاه موسیقی ویولن

سیم های کلاسیک: به علت متغیر بود فواصل صوتی نمیتوانند سری و کرن اجرا کنند.
باری شناخت این سیم ها باید به روی جلد پاکت سیم توجه بفرمایید.
اگر نوشته بود synthetic یعنی دارای هسته زهی است و پوشش آلمینیوم این نوع سیم ها بالاترین فرکانس ها رو تولید می کند.
معروفترین این سیم ها سنتتیک اوا پیرازی و دومینانت هستند.
این سیم ها قابلیت کوک زیاد را هم ندارند و اگر چندین بار کوک آنها عوض شوند اگر منجر به خرابی نشود
ولی از کیفیت مطلوب فاصله میگیرد.
برای ایرانی زن ها که چندین کوک دارند و باید مداوم آنرا عوض کنند اصلا کارایی ندارد.

سیم های مناسب برای ایرانی نوازی: هسته فلزی ،
این نوع سیم ها برای سبک هایی که دارای ربع پرده هستند بسیار مناسب است
چون فواصل تولیدی این سیم ها به شما اجازه نواختن میکروتن را می دهد.
معروف ترین این نوع سیم ها پیراسترو سبز و دکتر توماستیک سبز (پیرازیشن) هستند.

نکته: معمولا حرفه ای ها یک پارت سیم خریداری نیم کنند بلکه نوازندگان حرفه ای سیم ها را با هم کامباین می کنند.
تا به صدای مطلوب و سفارشی برسند.
در کل در موسیقی ایرانی به علت اینکه ربع پرده ها یک فاصله مشخصی را دارند
و این فواصل در سیم های زهی و سنتتیک تعریف نشده اند ما باید از سیم های فولادی استفاده کنیم.
و اگر توجه کرده باشد در سیم های تمام زهی و کلاسیک معمولا تاندون را غیر از سیم اول نمی بندند چون بی فایده است.

بهزاد زرندی

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در چهارشنبه 23 اسفند 1396ساعت 19:34 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 100 | |

نحوه سرو نوشیدنی در تشریفات عروسی لاکچری

نحوه برخورد کارکنان در یک تشریفات عروسی لاکچری در موارد بسیاری باعث نگرش مهمانان نسبت به کل مراسم عروسی میشود،
و چیزی که بسیار موثر است رعایت اصول و نحوه صحیح پذیرایی، پوشش، چگونگی صحبت کردن و بطور کلی شخصیت کارکنان خدماتی و پذیرایی است.

انتخاب نوشیدنی در تشریفات عروسی لاکچری

برای برگزلری مراسم عروسی که در پاییز و زمستان می توانید نوشیدنی هایی گرم را در الویت قرار دهید اول مثل چای، قهوه و… ،
البته در تشریفات عروسی لاکچری قهوه و نسکافه جایگاه ویژه ای دارند اما با توجه به اینکه ایرانی‌ها چای بیشتر می نوشند این گزینه نیز میتواند در منو شما باشد
و اگر تصمیم گرفتید به تنوع نوشیدنی خود تنوع ببخشید، شیرکاکائو هم می‌تواند مناسب باشد.

اما پبرگزاری مراسم عروسی در بهار و تابستان را میتوان با نوشیدنی‌های سرد مثل آبمیوه‌ها خوشایند کرد
اما در انتخاب طعم آبمیوه قبل از اینکه سرو شود، ترجیحاً از خود فرد سوال نمائید.
و در الویت های بعدی جهت تشریفات عروسی لاکچری ، فالوده و بستنی هم مناسب خواهد بود.

پس کارکانان تشریفات عروسی قبل از سرو هر کدام از نوشیدنی‌ها سوال میکنند:

جناب آقا یا سرکار خانم ترجیح می‌دهید چه چیزی بنوشید؟

و یک نکته خیلی مهم این است که : آب معدنی فراموش نشود!

نوشیدنی ثابتی که باید از قبل روی میز گذاشته شود، آب معدنی خنک به همراه لیوان شیشه ای است
(برای تشریفات عروسی لاکچری حدالامکان از لیوان‌های پلاستیکی یا کاغذی استفاده نکنید)

برای گذاشتن آن روی میز و در کنار هم، آب معدنی در سمت چپ و لیوان ها در سمت راست آب معدنی قرار می‌گیرد.

نحوه پذیرایی نوشیدنی در تشریفات عروسی لاکچری

کارکنان تشریفات عروسی معمولاً باید به اندازه ۴/۳ (سه چهارم) یک ظرف نوشیدنی (فنجان یا لیوان) ریخته و به هیچ وجه نباید سرریز باشد.
در برخی مواقع کارکنان غیر حرفه ای باعث میشوند که ته فنجان یا لیوان قطره چکان شود
که باعث خواهد شد روی لباس شخصی که می‌نوشد بریزد و یا ممکن است روی میز یا روی زمین بریزد،
در اینصورت نیز لکه خواهد شد و باعث خواهد شد که علاوه بر ظاهر ناخوشایند زحمت پاک کردن آن نیز اضافه شود،
پس در اینصورت حتماً باید قبل از گذاشتن روی میز یا گرفتن جلوی میهمانان ته آن دستمال کشیده و خشک شود.

کارکنان تشریفات عروسی لاکچری آموزش دیده و حرفه ای هستند
آن ها می دانند که پذیرایی نوشیدنی‌ها چه سرد باشد و چه گرم، باید از پشت سر و از سمت راست میهمان باشد.

همچنین در این موسسات برای پذیرایی چای و قهوه حتماً زیر آن نعلبکی یا زیراستکانی گذاشته
و در صورت نبود استکان حتماً زیر آن دستمال کاغذی بصورت تاخورده گذاشته میشود.

تا چند سال پیش از نعلبکی صرفاً برای سردشدن چای استفاده می‌کردند،
اما درحال حاضر کسی برای سرد شدن و نوشیدن استفاده نمی‌کند اما جنبه‌ی ظاهری آن هنوز باقی مانده است،
پس ضروری است که نعبلکی زیر فنجان باشد. (بیشتر جنبه‌ی کلاسیک دارد)

موردی که در تشریفات عروسی لاکچری جدی گرفته میشود این است که اگر نوشیدنی گرم است،
داخل نعلبکی و سمت راست فنجان، یک عدد قاشق چای‌خوری بطوریکه سر قاشق به‌سمت بالا باشد و
به‌همراه آن قرار دارد تا میهانان به اندازه دلخواه خودشان شیرین کنند.
و اگر نوشیدنی سرد مثل آبمیوه‌ها باشد، نی و قاشق شربت خوری نیز همراه آن قرار دارد .

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در دوشنبه 21 اسفند 1396ساعت 15:00 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 102 | |

دستگاه های موسیقی ایرانی

اگر حتی مخاطب جدی موسیقی سنتی هم نباشید، حتماً نام «دستگاه»ها و «گوشه»های موسیقی به گوش‌تان خورده است.
همه ما به‌عنوان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی -که آن را به صورت حرفه‌ای و آکادمیک دنبال نمی‌کنیم-
همیشه دوست داشته‌ایم بدانیم این دستگاه های موسیقی ایرانی و گوشه‌ها چیست‌اند و در آنها چه می‌گذرد؟
هر کدام چه حال و هوایی دارند؟
چرا نام یکی چهارگاه است و دیگری شور؟ چرا یکی بیات اصفهان نام دارد و آن یکی شوشتری؟
این اسامی از کجا آمده‌اند؟ اصلاً چه کسی اینها را ابداع یا کشف کرده است؟
قطعه‌ای که در ماهور ساخته شده با قطعه دیگری که در شور ساخته شده، چه تفاوت‌هایی دارد؟
کدام‌یک از قطعات معروف و پاپیولار در مایه‌های موسیقی ایرانی ساخته شده‌اند؟
و ده‌ها سوال دیگر که همیشه برای مردم عادی و علاقه‌مندان موسیقی وجود داشته است.

آموزشگاه موسیقی

در نگاه علمی، دستگاه های موسیقی ایرانی به مجموعه‌ای از چند نغمه (گوشه) اطلاق می‌شود
که با هم در گام، کوک و فواصل نت هم‌آهنگی دارند. موسیقی ایران دارای هفت «دستگاه» و پنج «آواز» و در کل، دوازده «مایه» است.
اگر بخواهیم این مسأله را به زبانی ساده توضیح دهیم،
می‌توانیم بگوییم که «دستگاه‌ها» مجموعه‌ای از گوشه‌ها هستند که بر اسا‌س منطقی د
رونی کنار هم قرار می‌گیرند
و هر یک حال‌وهوای خاصی را القا می‌کنند. مثلاً آن را پرهیجان می‌کنند یا غمگین یا حماسی و…

اما «دستگاه‌ها» -به شیوه‌ای که ما امروزه آنها را می‌شناسیم- از دوران قاجار در موسیقی ایران معمول شده‌اند
و به واسطه‌ی داشتن گوشه‌ها، موسیقی ما را از تمام موسیقی‌های دنیا متمایز می‌کنند.
این گوشه‌ها در فرم‌های مختلفی چون پیش‌درآمد، درآمد، چهارمضراب، آواز، تصنیف و رِنگ تقسیم‌بندی می‌شوند.

دستگاه شور

دستگاه «شور» را در درجه اول مهم‌ترین دستگاه های موسیقی ایرانی و مادر تمامی دستگاه‌ها می‌دانند؛
چرا که پنج آواز مهم از آن منشعب شده است.
البته هر یک از دستگاه های موسیقی ایرانی تعدادی آواز و الحان فرعی دارند ولی شور، غیر از آوازهای فرعی، ملحقات دیگری هم دارد که هر یک به تنهایی مستقل‌اند.
دو آواز «بیات‌ترک» و «افشاری» گامی متفاوت از شور دارند
و به همین خاطر، برخی آنها را مستقل از شور می‌دانند؛ در حالی که دو آواز دیگر «ابوعطا» و «دشتی» ارتباط نزدیک‌تری با آن دارند.

در مکتب آوازی اصفهان، آواز بیات‌ترک از مشتقات دستگاه ماهور به حساب می‌آید؛
اما در مکتب تهران، مایه بیات‌ترک را جزء دستگاه شور می‌دانند.
با تمام اینها «شور» یکی از ساده‌ترین دستگاه‌های ایرانی است و دستگاه‌هایی چون نوا و سه‌گاه نیز از آن متأثرند.

«فرهاد فخرالدینی» اعتقاد دارد که نام «شور» ریشه در زبان عِبری «شیر» (به معنای آواز و سرود) دارد
و در عصر ساسانیان وارد زبان فارسی شده است؛ نکته‌ای که «عباس اقبال‌آشتیانی» نیز روی آن صحه می‌گذارد.
به عقیده داریوش طلایی، تمام ساختارهای مُدال در ردیف موسیقی ایرانی بر اساس چهار دانگ بنا می‌شود
که به آنها «دانگ‌های بنیادین» می‌گویند و یکی از این چهار دانگ بنیادین، دانگ اول دستگاه شور است.

دستگاه نوا

«نوا سرانجامِ نیایش زندگی و انسان است. سرانجامِ آهنگ روشنایی روز که به تاریکی و نیستی می‌رسد.
فقر و فنا است. نوید شبی تازه می‌دهد که سرانجام تولدی است تازه.» اینها را «مجید کیانی» درباره‌ی دستگاه نوا گفته است.

اگر بخواهیم به زبان ساده این دستگاه را تعریف کنیم،
باید بگوییم دستگاه نوا نه زیاد شاد است و نه زیاد حزن‌انگیز و البته در موسیقی ایران کمتر اجرا شده است.
برخی از اساتید مثل علی‌نقی وزیری و روح‌الله خالقی، نوا را مشتق از شور دانسته‌اند؛
اما این دستگاه دارای تفاوت در نُت شاهد و ایست و همچنین شخصیت مستقل آوازی با شور و مشتقات آن است.

دستگاه ماهور

در موسیقی قدیم ایران، هنگام اجرای دستگاهی از موسیقی، شب یا روز بودن در انتخاب دستگاهی که می‌نواختند، مؤثر بوده است؛‌
برای مثال عبدالقادر مراغه‌ای به شاگردان خود می‌آموخته: ‌
«اگر شب بود، حتماً شور بزن و اگر صبح بود، چهارگاه بزن. اگر طرف شنونده سفیدروی بود، بم بزن و اگر سبزه‌روی بود، زیر بزن.»

در این میان، «ماهور» را هم صبح و هم شب اجرا می‌کرده‌اند.
دستگاه ماهور یکی از گسترده‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی است و در ردیف‌های گوناگون در حدود ۵۰ گوشه را در بر می‌گیرد
و به علت حالت و ملودی روانی که دارد، اغلب به صورت موسیقی شاد در جشن‌ها و اعیاد نواخته می‌شود.
این دستگاه، دارای گوشه‌های متنوعی است که با مقام‌های کاملاً متفاوت در سه بخش بم، میانی و زیر اجرا می‌شود.

دستگاه چهارگاه

«مانند پیری فرزانه دارای روحی بلند و عرفانی است
و احساسات عالی انسانی را در کنار خصایص و محسنات انسانی صبور و شکیبا در خود دارد.
از ناکامی‌ها و ناامیدی‌ها اشک غم می‌ریزد و در شادی‌ها و خوشی‌ها اشک شوق و سرور.
این دستگاه، بهترین گزینه برای ساخت قطعات و تصانیف ملی-میهنی و حماسی است؛
به‌طوری که به زیبایی می‌تواند حالت شوق و افتخار وصف‌ناپذیری را در شنونده به وجود آورد.» اینها را در توضیح «چهارگاه» آورده‌اند.

گفتیم «شور» مهم‌ترین دستگاه های موسیقی ایرانی است و به آن «مادر همه دستگاه‌ها» می‌گویند؛
اما برخی از اهالی موسیقی (مثل هرمز فرهت و دکتر داریوش صفوت)،
دستگاه شور را به خاطر قدمت کمترش، به عنوان دستگاه اصلی نمی‌شناسند و «چهارگاه» را لایق این عنوان می‌دانند.
مهم‌ترین و زیباترین مقامات ایرانی در این دستگاه اجرا شده است. چهارگاه گامی کاملاً ایرانی و خالص است.

دستگاه همایون

«مجید کیانی»، دستگاه همایون را ادامه روز، تداوم زندگی، اتحاد عشق و عاشق و معشوق و توحید می‌داند.
این دستگاه به تناسب نام خود، حالتی شاهانه، اشرافی و باوقار دارد؛
ولی با این حال، زمینه اجرای بسیاری از لالایی‌ها و زمزمه‌های متداول در نقاط مختلف ایران است.
همچنین از نغمه‌های این دستگاه در موسیقی زورخانه نیز استفاده می‌شود.
گوشه‌های ردیفی این دستگاه عبارت‌اند از: چهارمضراب، درآمد اول،‌ درآمد دوم، زنگ شتر، چکاوک،‌ طرز، بیداد، نی‌داوود،
سوز و گداز، لیلی و مجنون، راوندی، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفیر، شوشتری، جامه‌دران، راز و نیاز، میگلی، رنگ فرح و…

دستگاه سه‌گاه

روح‌الله خالقی می‌گوید: «سه‌گاه آوازی است بی‌نهایت غمگین و ناله‌های جان‌سوز آن، ریشه و بنیاد آدمی را از جا می‌کند
و از راز و نیاز عاشقانِ دوری‌کشیده و از بیچارگی بی‌نوایان و ضعیفان گفت‌وگو می‌کند.»
اما مجید کیانی «سه‌گاه» را سپیده‌دم، پایان شب و آغاز روشنایی یا آغاز زندگی انسان می‌داند.

این دستگاه -که تمام کشورهای مسلمان آن را دارند- بیشتر برای بیان احساس غم و اندوه که به امیدواری می‌گراید، مناسب است.
آواز سه‌گاه بسیار غم‌انگیز و حزن‌آور است. گوشه‌های مهم این دستگاه عبارت‌اند از: درآمد، مویه، زابل، مخالف، حصار و…

راست‌پنجگاه

می‌گویند زمانی که در دوران قاجاریه ردیف موسیقی ایرانی تدوین می‌شد،
تدوین‌کنندگان آن ابتدا تعداد زیادی از گوشه‌ها را در دستگاه‌های ماهور، شور و متعلقات آن (همایون، اصفهان، سه‌گاه، چهارگاه و نوا) تقسیم کرده‌اند
و آنچه باقی مانده را در دستگاه راست‌پنج‌گاه قرار داده‌اند.
حدس دیگر آن است که دستگاه راست‌پنج‌گاه در واقع برای مرحله عالی فراگیری موسیقی ایرانی تدوین شده بوده
تا نوازندگان برتر به کمک آن، با رموز مرکب‌نوازی و مرکب‌خوانی آشنا شوند.

فرهاد فخرالدینی‌، «راست و پنج‌گاه» را به این معنی می‌داند که نیمه اول گام آن، همان «راست» است
و نیمه دوم از پنج مقام مختلف مشتق شده است:
این پنج مقام (یا دستگاه) عبارت‌اند از ماهور، شور، نوا، سه‌گاه و همایون.
از آنجا که از طریق گوشه شوشتری در دستگاه همایون می‌توان به گوشه منصوری در چهارگاه رفت،
راست‌پنجگاه عملاً امکان جابه‌جایی و مدگردی بین تمام دستگاه‌های موسیقی ایرانی را فراهم می‌کند.
از همین رو، این دستگاه در مرکب‌خوانی به کار می‌رود.

آواز افشاری

آواز افشاری منسوب به ایل افشار از طوایف ترک ایرانی و از متعلقات چهارگانه دستگاه شور (به همراه ابوعطا، دشتی و بیات‌ترک) است.
افشاری آوازی است محزون و غم‌انگیز و حالتی بسیار خوش و دل‌پسند دارد.
افشاری را مملو از شکایات و غم و اندوه دانسته‌اند. کرشمه، جامه‌دران، بسته‌نگار، قرایی، مثنوی پیچ،
نهیب، عراق، حصار، مسیحی، تخت طاقدیس و صدری، قره‌باغی، و شاه ختایی از گوشه‌های مطرح این آواز به شمار می‌آیند.

آواز ابوعطا

آواز ابوعطا، یکی دیگر از آوازهای چهارگانه متعلق به دستگاه شور است.
ابوعطا با اسامی دیگری مانند «سارنج» (صلحی) و «دستان عرب» نیز شناخته می‌شود.
انسان با گوش دادن به ابوعطا به فکر فرو می‌رود و به مسائل پیرامونش می‌اندیشد.

ابوعطا در محدوده حجاز دارای نغمه‌هایی نزدیک به الحان عربی است.
اما آواز ابوعطا خود، مورد پسند ایرانیان است. با اینکه ابوعطا با نام «دستان عرب» هم شناخته می‌شود
و در گوشه‌هایی بسیار به نغمه‌های عربی نزدیک است، اما دستگاه ابوعطا دستگاهی کاملاً ایرانی و اصیل به شمار می‌رود.

آواز بیات‌اصفهان

روح‌الله خالقی، آواز اصفهان را «گاهی شاد و گاهی غمگین» می‌خواند و حالت آن را «بین غم و شادی» توصیف می‌کند.
ایستادن روی درجه دوم گام اصفهان (گوشه بیات‌راجه) حالت خاصی شبیه به گوشه بیداد همایون به آهنگ می‌دهد که از نظر نت‌بندی مانند یکدیگر هستند.

برخی زمان مناسب برای گوش فرادادن به آواز اصفهان را قبل از طلوع آفتاب می‌دانند
و به همین دلیل نیز حس آن را مناجات‌گونه و متفکرانه بیان می‌کنند.
رنگ اختصاص‌یافته به این آواز، سبز روشن و عنصر آن شعله آتش است.
آواز اصفهان یا بیات اصفهان یکی از آوازهای پنج‌گانه موسیقی سنتی ایرانی است.
برخی این دستگاه را جزء دستگاه شور و برخی از متعلقات همایون دانسته‌اند.

آواز بیات‌ترک

بیات‌تُرک از آوازهای چهارگانه دستگاه شور است.
شاید مهم‌ترین و بارزترین نمونه‌ای که ایرانیان از بیات‌ترک در ذهن دارند، اذان معروف مرحوم رحیم موذن‌زاده اردبیلی است
که روزانه هزاران بار از رادیو و تلویزیون و گل‌دسته‌های سراسر ایران پخش می‌شود
و نه‌تنها طراوت خود را از دست نداده، بلکه هر بار شنیدنش تازگی دارد.

آواز دشتی

آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور است که آن را «آواز چوپانی» نیز نامیده‌اند.
این آواز علی‌رغم اینکه غم‌انگیز و دردناک است اما در عین حال، لطافت و ظرافت بسیار دارد.
هرچند که آواز دشتی، امروزه بین مردم گیلان رواج یافته و گوشه‌هایی مانند دیلمان و گیلکی متعلق به شمال ایران است،
اما اصل آواز دشتی متعلق به منطقه دشتستان در جنوب کشور است
و دردهای زمانه و روزگار پر از مشقت و سختی عشایر و چوپانان و مردمان کوهپایه‌نشین زاگرس را روایت می‌کند.

شوشتری

شوشتری گوشه‌ای است از دستگاه همایون.
از همایون دو گوشه مشتق می‌شوند: یکی گوشه «شوشتری» و دیگری «اصفهانی».
شوشتر روی تمام دستگاه‌های موسیقی ایران آهنگ‌های محلی دارد و برای هر کدام از دستگاه‌های موسیقی ایران، یک ردیف محلی در شوشتر اجرا می‌شود.
این در حالی است که در شهرهای دیگر، تنها روی یک یا دو دستگاه از موسیقی ایران ردیف محلی دارند؛
یعنی آواز محلی را موافق یک یا دو دستگاه می‌خوانند.
اما در شوشتر موافق همه دستگاه‌ها آهنگ محلی دارند.
اغلب باغبان‌ها، بافنده‌ها، معمارها و بیشتر مردم در شوشتر، موسیقی را خوب می‌دانند و خوب می‌خوانند.

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در شنبه 19 اسفند 1396ساعت 14:05 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 88 | |

آموزشگاه موسیقی پارسیان

آموزشگاه موسیقی پارسیان

آموزشگاه موسیقی پارسیان

مدیریت:

محمدرضا کریمی

رشته ها:

ساز تخصصی ایرانی و جهانی ، آواز ،آهنگسازی ، سازشناسی، ارکستراسیون، هارمونی، سلفژ و مبانی موسیقی،آنسامبل و گروه نوازی، کنترپوان، فرم و آنالیز، تاریخ موسیقی ایران و جهان، اجرای صحنه ای، مستر کلاس (دوره تکمیلی موسیقی)، کلاسهای آمادگی کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد (نوازندگی ساز ایرانی و جهانی، آهنگسازی) ،کلاسهای موسیقی کودکان (ارف) با اعطای گواهی پایان دوره.

ویولن، ویولا، پیانو، گیتار کلاسیک و گیتار پاپ ، تار، سه تار، سنتور، تنبک، دف، ترومبون، ویولنسل، توبا، ملودیکا، نی، آواز (سنتی، پاپ و کلاسیک)، گیتار الکتریک و آکوستیک، سلفژ و صداسازی.

اساتید:

محمدرضا کریمی، افشار حشمتیان، شاهین صفایی، روشنک کی منش، ایمان محمدقاسم، شیما ابدالی، صنم برازنده، ملودی رحیمی، محمدحسین کریمی، افسانه حسن زاده و …

نشانی:

تهران- بزرگراه اشرفی اصفهانی- بالاتر از میدان پونک- نبش بلوار امام حسن (ع)- ساختمان امیر- پلاک ۳۲۹- واحد۸

تلفن های تماس:

 

موبایل:

 

ایمیل:

کانال تلگرام:

صفحه اینستاگرام:

آپارات:

آموزشگاه موسیقیآموزشگاه موسیقی تهرانآموزشگاه موسیقی خیابان پونکآموزشگاه موسیقی محدوده پونکآموزشگاه موسیقی منطقه 5آموزشگاه موسیقی منطقه پنجبهترین آموزشگاه موسیقیبهترین آموزشگاه موسیقی تهرانبهترین آموزشگاه موسیقی منطقه 5بهترین آموزشگاه موسیقی منطقه پنج

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در پنجشنبه 17 اسفند 1396ساعت 15:06 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 126 | |

اشتباهات اتلیه عروسی در هماهنگی ها

بهترین راه برای رجوع به خاطرات شیرین و زیبای روز عروسی, سر زدن به آلبوم عکسها و یا دیدن فیلم عروسی است.
این جمله نشان دهنده تاثیر عکس و فیلم در بهترین روز های زندگی ماست.
مطمئنا شما نیز تاثیر پیشرفت های دنیای عکاسی و فیلمرداری در زندگی روزمره را مشاهده کرده اید.
اما مهمتر از پیشرفت تجهیزات خود عکاس است.
مهمترین نکته در زمینه انتخاب اتلیه عروسی خود عکاس و یا فیلم بردار است.
سعی کنید در انتخاب عکاس و فیلمبردارتان دقت زیادی به خرج دهید.
در نهایت این افراد ثبت کننده خاطرات بهترین روز زندگی شما هستند.
تاثیر انتخاب خوب یا بد را بعد از برگزاری مراسم عروسی متوجه خواهید شد.
شما با در نظر گرفتن چند نکته میتوانید یک اتلیه عروسی خوب و متناسب انتخاب کنید.

قبل از جستجو و انتخاب, سقف بودجه خود برای اتلیه عروسی عکاسی و فیلمبرداری را در نظر بگیرید.
در انتخاب آتلیه سعی کنید به دنبال افرادی بگردید که دوره دیده و حرفه ای باشند.
از تجربه های دیگران غافل نشوید و به از اطرافیان بخواهید تجربه های خوب خود را به شما معرفی کنند.
از دیدن آلبوم ها و نمونه کارها غفلت نکنید.
برای انتخاب اتلیه عروسی وقت کافی در نظر بگیرید و مطمئن باشد که از این کار پشیمان نخواهید شد.
از جستجو در اینترنت و دیدن نمونه کار آتلیه های مختلف غفلت نکنید.

در برخی موارد پیش آمده است
که برخی ناهماهنگی ها میان عروس و داماد و تیم عکاسی و فیلمبرداری باعث به وجود آمدن دلخوری ها و مشکلات میشود.
این مسائل را شما میتوانید از زبان بسیاری از عکاسان و فیلمبرداران و یا عروس و داماد ها بشنوید.
این موضوع نشان دهنده این است که مسئولیت شما با انتخاب و پرداخت هزینه آتلیه عروسی تمام نمیشود.
تا ثبت بهترین لحظه توسط تیم عکاسی فاصله زیادی دارید.
نکات بسیاری وجود دارد که رعایت نکردن هرکدام از آنها میتواند تاثیر بسیاری بر زیبا شدن تصاویر و فیلم شما داشته باشد.
در ادامه شما میتوانید ۱۲ اشتباه تاثیر گذار در عکاسی عروسی که توسط متخصصان عکاسی عروسی از سراسر دنیا عنوان شده را مشاهده کنید.

نهایی نکردن برنامه روز عروسی

با عکاس و فیلمبردار خود قبل از نهایی کردن برنامه روز عروسیتان صحبت کنید.
عکاس و فیلمبردار شما, نظر و برنامه خاصی برای بهتر شدن عکس های شما در نور طبیعی روز دارند.
در ساعات خاصی از روز نور طبیعی تاثیر خارق العاده ای در عکس های شما دارد.
به عنوان مثال در آفتاب ظهر, به علت وجود سایه های نه چندان جالب کار عکاس سخت خواهد بود
این در حالی است که در اواخر روز, خورشید تاثیر بسیاری در زیبایی عکسهای شما دارد.

راحت گذشتن از مراسم نامزدی

مراسم نامزدی و یا عقد میتواند کمک بسیاری به شما برای عکاسی عروسی بکند.
مهم ترین کمک این مراسمات به شما, بالا بردن سطح اعتماد به نفس و راحت بودن عروس و داماد با هم در روز عروسی در برابر دوربین است.
راحت بودن در برابر دوربین باعث میشود که شما تحت تاثیر جو اطراف قرار نگیرید و راحت باشید.
این موضوع باعث میشود عکس های طبیعی و زیبا تری داشته باشید.
همچنین در صورتی که عکاس شما در مراسم نامزدی یا عقد و مراسم عروسی یکی باشد مطمئنا میتوانید همکاری بهتری با هم داشته باشید.

استخدام یک عکاس حرفه ای

یک فرد حرفه ای را انتخاب کنید.هر عکاسی با یک دوربین دیجیتال و یک وب سایت, مطمئنا عکاس خوبی نیست.
مطمئن شوید که عکاسی که انتخاب میکنید یک فرد دوره دیده و با تجربه باشد.
اینگونه افراد تجربه و توانایی های بسیاری درون خود دارند و میتوانند با استفاده از شرایط مختلف تصاویر زیبایی را ثبت کنند.
از سوی دیگر تجربه این افراد در مراسم عروسی باعث میشود بتوانند با شما رابطه بهتری برقرار کنند.
دقت کنید که هزینه بیشتر دلیل بر خوب بودن عکاس یا فیلمبردار نیست.
همه این موارد زمینه ساز روزی فوق العاده در زندگی و عکس هایی زیبا در آلبوم عروسی شما میشود.

هماهنگی با برنامه عروسی

به برنامه ای که قبل از عروسی تنظیم کرده اید وفادار باشید.
مقید بودن شما به برنامه خود و عکاس میتواند کمک بسیاری در کم کردن استرس عروسیتان کند.
همچنین از دست دادن زمان مناسب عکاسی در طول روز مطمئنا به ضرر شما تمام خواهد شد.
پس برای برنامه و زمانبندی خود و عکاس احترام بگذارید و خوش قول باشید.

استخدام نکردن عکاس دوم

گاهی اوقات عروس و داماد ها برای پس انداز و کم کردن هزینه های عروسی
و یا اینکه احساس میکنند که عکاس دوم باعث ناهماهنگی و یا بی نظمی در برگزاری مراسم عروسی میشود
عکاس دوم را از لیست حذف میکنند.
اما مطمئن باشید لحظات و صحنه هایی وجود دارد که از چشم شما و یا حتی چشم تیز بین عکاس اصلی دور میماند.

عدم دخالت فامیل و دوستان در کار عکاس

در هنر عکاسی عروسی به افرادی که با استفاده از یک دوربین دیجیتال در مراسم شما فقط به دنبال گرفتن عکس های فراوان باشد عمو باب گفته میشود.
این افراد به گمان اینکه با انداختن عکس های فراوان از زوایای مختلف, به عروس و داماد در ثبت لحظه ها کمک میکنند
دائما جلوی لنز عکاس شما هستند و یا در کار عکاس دخالت میکنند.
این افراد باعث بر هم زدن نظم کاری و برنامه عروسی شما میشوند.
در این مواقع از عمو باب بخواهید که عکاسی را به عکاس مراسم واگذار و در شادی مراسم شما شریک شوید.

به عکاس توضیح دهید دوست دارید در عکس ها چطور به نظر برسید

زیبایی ظاهری برای همه افراد یک موضوع کاملا شخصی و ذهنی است.
برخی از عکاس ها تقاضا میکنند که قبل از عروسی تعدادی از عکس های مورد علاقه تان را برایشان ارسال کنید
تا بتوانند با سبک عکس های مورد علاقه شما بیشتر آشنا شوند.
در روز عروسی و یا قبل از عکاسی بگویید چه میخواهید و چه نمیخواهید.
با این کار آلبوم عروس دلخواه خودتان را خواهید داشت.

کمک نگرفتن برای سازماندهی مهمان ها

مطمئنا فردی در میان دوستان و نزدیکان شما وجود دارد که به او برای کار های عروسی اعتماد داشته باشید.
مسئولیت سازماندهی و هماهنگی مهمانان برای گرفتن عکس از مهمانان را به او بسپارید.
همچنین در صورتی که دوست دارید مهمانان شما عکس های خودشان را داشته باشند, مسئولیت ارسال عکسها را هم به او بسپارید.

نگاه کردن بیش از حد در دوربین

برخی از زوجها احساس میکنند نیاز است در طول زمان عکاسی, دائما به دوربین عکاسی نگاه کنند.
این موضوع به صورت غریزی میباشد.اما این نکته را در نظر داشته باشید که این کار باعث تصنعی شدن عکس عروسی شما میشود.
این کار را انجام ندهید مگر اینکه عکاس از شما بخواهد.بهترین حالت برای شما در این روز طبیعی رفتار کردن است.

سعی در ژست گرفتن بیش از حد

مطمئنا هدف شما و عکاس در ثبت عکس های زیبای روز عروسی یکی است.
تنها کمکی شما در این راه میتوانید بکنید, حفظ آرامش و کنترل استرس است.
سعی کنید در لحظه باشید و لذت ببرید.عکس های شما با واکنش طبیعی بهتر خواهد شد.

تاخیر در استخدام عکاس

برای انتخاب اتلیه عروسی زمان کافی را در نظر بگیرید.این موضوع اهمیت فراوانی دارد.
البته نباید این موضوع باعث شود که تاخیر و تعللی در بستن قرارداد با آتلیه داشته باشید.
تاخیر در ثبت قرارداد باعث بی نظمی و مشکلات فراوان برای شما میشود.از سوی دیگر عکاس ها و فیلمبرداران حرفه ای و با تجربه برنامه شلوغی دارند.

سعی نکنید همه چیز فوق العاده باشید

سعی کنید فقط به دنبال لذت بردن و لبخند زدن در روز عروسی باشید.
این کار را ادامه دهید حتی اگر تکه کوچک کیک عروسی روی صورت شما چسبیده باشد و یا اینکه کارها بر طبق روال و برنامه شما پیش نرفته باشد.
مطمئن باشید عکس هایتان در حالت طبیعی بسیار زیباتر خواهد بود.

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در پنجشنبه 17 اسفند 1396ساعت 14:31 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 98 | |

داستان خاکسپاری حافظ

 

روزی که حافظ از دنیا می رود برخی مردم کوچه و بازار به فتوای مفتی شهر شیراز به خیابان میریزند
و مانع دفن جسد شاعر در مصالی شهر می شوند،
به این دلیل که او شراب خوار و بی دین بوده و نباید دراین محل دفن شود .
فرهیختگان و اندیشمندان شهر با این کار به مخالفت برمیخیزند .
بعد از بگو مگوی و جر و بحث زیاد یک نفر از آن میان پیشنهاد میدهد که کتاب او را بیاورند و از آن فال بگیرند هر چه آمد بدان عمل نمایند .

کتاب شعر را دست کودکی میدهند و او آن را باز میکند و این غزل نمایان میشود :

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت

که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش

هر کسی آن دِروَد عاقبت کار که کشت

همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست

همه جا خانه عشق است

چه مسجد چه کنشت …

همه از این شعر حیرت زده میشوند و سرها را بزیر می افکنند .
بالاخره دفن صورت می پذیرد و از آن زمان حافظ ” لسان الغیب ” نامیده شد .

” تاریخ ادبیات ایران ” نوشته ادوارد براون – جلد سوم

آموزشگاه موسیقی تهران

آرامگاه حافظ در منطقه حافظه شهر شیراز در گلستانی مملو از عطر و زیبایی گل‌ها ، واقع شده‌است
که حقیقتا با شور و زیبایی اشعار وی متناسب است.

امروزه این مکان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر شیراز به‌شمار می‌رود
و بسیاری از مشتاقان شعر و اندیشه حافظ را از اطراف جهان به این مکان می‌کشاند.
به طوری که در عامیانه هنگامی که به رفتن حافظیه اشاره میشود اذهان به سمت زیارت آرامگاه حافظ کشیده میشود.
حال آن که اصطلاح زیارت که بیشتر برای اماکن مقدّسی نظیر کعبه و بارگاه امامان به‌کار می‌رود،
این خود گواهی بر این است که حافظ چه چهرهٔ مقدّسی نزد ایرانیان دارد.

حتی بعضی از معتقدان به آیین‌های مذهبی و اسلامی، رفتن به آرامگاه او را با آداب و رسوم مذهبی همراه می‌کنند.
مثلا با وضو به آنجا می‌روند و در کنار آرامگاه حافظ به نشان احترام، کفش خود را از پای بیرون می‌آورند.
سایر دل‌باختگان حافظ نیز به این مکان به‌عنوان سمبلی از عشق راستین و نمادی از رندی عارفانه با دیدهٔ احترام می‌نگرند.

 

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در سه شنبه 15 اسفند 1396ساعت 14:28 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 132 | |

داستان خاکسپاری حافظ

روزی که حافظ از دنیا می رود برخی مردم کوچه و بازار به فتوای مفتی شهر شیراز به خیابان میریزند
و مانع دفن جسد شاعر در مصالی شهر می شوند،
به این دلیل که او شراب خوار و بی دین بوده و نباید دراین محل دفن شود .
فرهیختگان و اندیشمندان شهر با این کار به مخالفت برمیخیزند .
بعد از بگو مگوی و جر و بحث زیاد یک نفر از آن میان پیشنهاد میدهد که کتاب او را بیاورند و از آن فال بگیرند هر چه آمد بدان عمل نمایند .

کتاب شعر را دست کودکی میدهند و او آن را باز میکند و این غزل نمایان میشود :

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت

که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش

هر کسی آن دِروَد عاقبت کار که کشت

همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست

همه جا خانه عشق است

چه مسجد چه کنشت …

همه از این شعر حیرت زده میشوند و سرها را بزیر می افکنند .
بالاخره دفن صورت می پذیرد و از آن زمان حافظ ” لسان الغیب ” نامیده شد .

” تاریخ ادبیات ایران ” نوشته ادوارد براون – جلد سوم

آموزشگاه موسیقی تهران

آرامگاه حافظ در منطقه حافظه شهر شیراز در گلستانی مملو از عطر و زیبایی گل‌ها ، واقع شده‌است
که حقیقتا با شور و زیبایی اشعار وی متناسب است.

امروزه این مکان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر شیراز به‌شمار می‌رود
و بسیاری از مشتاقان شعر و اندیشه حافظ را از اطراف جهان به این مکان می‌کشاند.
به طوری که در عامیانه هنگامی که به رفتن حافظیه اشاره میشود اذهان به سمت زیارت آرامگاه حافظ کشیده میشود.
حال آن که اصطلاح زیارت که بیشتر برای اماکن مقدّسی نظیر کعبه و بارگاه امامان به‌کار می‌رود،
این خود گواهی بر این است که حافظ چه چهرهٔ مقدّسی نزد ایرانیان دارد.

حتی بعضی از معتقدان به آیین‌های مذهبی و اسلامی، رفتن به آرامگاه او را با آداب و رسوم مذهبی همراه می‌کنند.
مثلا با وضو به آنجا می‌روند و در کنار آرامگاه حافظ به نشان احترام، کفش خود را از پای بیرون می‌آورند.
سایر دل‌باختگان حافظ نیز به این مکان به‌عنوان سمبلی از عشق راستین و نمادی از رندی عارفانه با دیدهٔ احترام می‌نگرند.

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در سه شنبه 15 اسفند 1396ساعت 14:27 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 96 | |

مرسدس S CLASS رویایی که محقق شد

بهترین یا هیچ، این شعار تبلیغاتی مرسدس بنز است
که فلسفه وجودی این کارخانه را نیز شامل می شود،
اما در جهان پر رقابت امروزی ساخت بهترین محصولات گاهی امکان پذیر نیست،
همانطور که حتی خودروسازان پیشتازی چون مرسدس بنز نیز در کنار ساخت بالاترین رده از خودروهای خود
ناچار به تولید مدل های کوچک با موتورهای کم حجم و قیمت های اقتصادی هستند
تا نظر طیف بزرگتری از مشتریان اجاه ماشین با راننده را به خود جلب کنند،
اما موضوع این مطلب به “هیچ” های مرسدس بنز ربطی ندارد و تماما به “بهترین محصول” ستاره اشتوتگارتی اختصاص یافته است.

S CLASS اوج شکوه مرسدس بنز است،
مدلی که در تمام نسل های خود بسیار موفق ظاهر شده و با اختلاف قابل توجهی از تمامی رقبا جلوتر بوده است،
این مدل بزرگترین، قدرتمند ترین، ایمن ترین، لوکس ترین و البته یکی از گران ترین محصولات تولید انبوه مرسدس به حساب می آید
و از این جهت عجیب نیست که S CLASS را بیش از E یا C کلاس شایسته لقب بهترین بودن می دانیم.

خوشبختانه تنها چند ماه قبل از اجرایی شدن قانون عجیب و جنجالی “منع واردات خودروهای لوکس”
تعداد محدودی از S CLASS نسل جدید نیز به کشورمان راه یافت
که علاقه مندان به جهان خودرو به خوبی در جریان ماجرای این ابر لوکس های میلیاردی هستند،
در این مطلب قصد داریم تا به بررسی یکی از این خودروها بپردازیم.

S 500 مدل ۲۰۱۴ که این روزها با قیمت بیش از ۳ میلیارد در زمره گران قیمت ترین خودروهای موجود در کشور قرار می گیرد
و به نسبت اسلاف خود جایگاهی بسیار اشرافی و در سطح لیموزین های تشریفاتی دارد.

طراحی ظاهری

بعد از گذشت قریب به سه سال از معرفی این نسل از مرسدس S CLASS
شرح خطوط طرحی بدنه آن چندان ضروری به نظر نمی رسد
و تنها می توان گفت که زبان جدید طراحی سدان های مرسدس بنز با این مدل معنا می شود
و ای کلاس و سی کلاس که بر اساس S با چنین حجم پردازی ای شکل گرفتند،
هیچ کدام از نظر ابهت و جذابیت بصری به پای برادر بزرگتر خود نمی رسند.

از طرف دیگر گذشت این چند سال از معرفی اس جدید به خوبی نشان می دهد
که مهندسان و طراحان مرسدس بنز ساختاری به یادماندنی و تاثیر گذار در بلند مدت را ارائه کرده اند
و عرضه ب ام و سری هفت یا آئودی A8 جدید خدشه ای بر جذابیت های این نسل از S CLASS وارد نکرده است.

شاید یکی از مهمترین ویژگی های نسل فعلی خودروهای مرسدس بنز که با S جدید آغاز شد،
نحوه مونتاژ قطعات بدنه و فرم کلی آیرودینامیک اتاق باشد
که قطعا نسبت به نسل های پیشین محصولات ستاره آلمانی بهبود یافته است،
برای مثال اگر به نحوه جذب چراغ عقب در بدنه دقت کنید،

کاملا واضح است که ساختاری نرم و صیقلی پدید آمده
و چراغ به هیچ عنوان برجستگی یا بیرون زدگی خاصی نسبت به ماهیت کلی اتاق ندارد،
این نکته علاوه بر بهبود شرایط آیرودینامیکی باعث تفاوت های بصری نیز شده است
و احساسی از مهندسی بی نظیر را به ببینده منتقل می کند.

فضای داخلی و کابین

شاهکار لغت مناسبی برای توصیف فضای داخلی یک مرسدس S CLASS نیست،
کابین این نسل از خودروهای بنز همواره کیفیتی بالا و راحتی مثال زدنی را به سرنشینان هدیه می دهد
و جای ضعف و بحثی باقی نمی گذارد اما جالب است که روند پیشرفت مرسدس بنز در این زمینه همچنان ادامه دارد
و درست جایی که به نظر می رسد “دیگر بهتر از این ممکن نیست”
بازهم مرسدس با ارائه یک مدل تازه، استانداردهای جهانی را یک گام به پیش می برد
و جهان را شگفت زده می کند.

طبیعتا این نسل از خودروهای مرسدس نیز از این قاعده مستثنی نیست
و شاهد نسیم دلنشینی از مهندسی، رفاه، نوآوری و آسایش در کابین S CLASS جدید هستیم،
طراحی کلی کابین، مشخصات صندلی ها، ارگونومی و جنس مواد به کار رفته در بهترین حالت ممکن قرار دارد
و حتی بعید به نظر می رسد که در خودروهای مایباخ یا رولزرویس نیز بتوان کیفیتی بالاتر از این را تجربه کرد،
البته در کنار تمام این تعریف و تمجید ها باید از صفحات نمایگشر عریض و طویل مجموعه پشت امپر و نمایشگر مرکزی کمی انتقاد کرد.

اجاره ماشین

هر چند این موضوع سلیقه ای به نظر می رسد

اما اصولا چنین صفحات نمایشگر بزرگ و تختی، به حس و حال ماشینی درون کابین آسیب می زند
و احساسی از مواجه با نمایشگر های موجود در خانه را به بیننده منتقل می کند.
در واقع احساس زیبایی که در مواجه با عقربه های مکانیکی، ساعت های آنالوگ و قطعات فنی قدیمی وجود دارد
هیچ گاه توسط ابزار دیجیتال به مخاطب منتقل نمی شود
و خودرویی چون مرسدس بنز S CLASS به عنوان یک ابزار ذاتا مکانیکی با عمر طولانی در بلند مدت از استفاده از چنین نمایشگرهای بی روحی آسیب می بیند.

برای مثال تصور کنید که این روزها در اولین ماه های سال ۲۰۱۷،
هنوز بسیاری از مدل های دهه ۹۰ S CLASS در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند
و اتفاقا مورد احترام و علاقه طرفداران دو آتشه مرسدس بنز نیز قرار دارند،
بنابراین می توان گفت که عمر یک مرسدس بنز لوکس از سری S به راحتی می تواند از ۲۰ سال فراتر رود
و این مسئله برای نسل های اخیر که وابستگی زیادی به تکنولوژی دیجیتالی دارند مشکل ساز خواهد بود.

چرا که ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر احتمالا این صفحات نمایشگر بسیار قدیمی، ضعیف و بی مصرف به نظر می رسند
و حتی ممکن است در صورت بروز عیب، ارزش تعمیر نداشته باشند. مسلما چنین مسئله ای به ارزش کلی این خودرو فوق العاده آسیب می زند.

در زیر می توانید کار با سیستم های کنترلی این خودرو را مشاهده کنید:

مشخصات فنی

توضیح تمام ویژگی های فنی مرسدس S CLASS در یک پاراگراف ممکن نیست
اما به شکل خلاصه باید گفت که طبیعتا مرسدس بهترین های خود را برای این مدل ارائه می دهد
که شامل انبوهی از پیشرانه های مدرن ۶، ۸ و ۱۲ سیلندر بنزینی و دیزلی می شود،
مدل های پایه از پیشرانه های شش سیلندر با دوام و اقتصادی بهره می برند
و گل سرسبد محصولات هم S65 AMG با موتور ۱۲ سیلندر عظیم و قابل احترام است
که توانایی تولید قدرت اعجاب انگیز ۶۳۰ اسب بخار را دارد،

رقمی که این خودرو را در قیاس با سریعترین سوپر اسپرت قرن بیستم میلادی (مکلارن F1) قرار می دهد،
اما در واقع شاهکار مرسدس بنز در مورد این نسل از S CLASS را باید در ساختار مدل های هیبریدی S400 هایبرید و S500 هایبرید جستجو کرد
که تلفیق فوق العاده از عملکرد قدرتمند و ویژگی های اقتصادی را ارائه می دهند،
برای اشاره همین بس که S500 هیبرید با قدرت ۴۴۲ اسب بخار به شکل رسمی تنها ۳٫۰ لیتر در یکصد کیلومتر نخست مصرف می کند
که باورنکردنی برای یک سدان لوکس قدرتمند و بزرگ به نظر می رسد.

اجاره خودرو

از دیگر ویژگی های عجیب و غریب جادوگری آلمانی ها در مورد این خودرو باید از سیستم فنربندی مجیک بادی کنترل یاد کرد
که خود مرسدس بنز هم از آن به عنوان جادویی یاد می کند،
علاقه مندان به دنیای خودرو و مرسدس بنز حتما از ماهیت این تکنولوژی جالب اطلاع دارند اما برای مرور کافیست اشاره کنیم
که به واسطه این سیستم خودرو می تواند از طریق اطلاعات دریافتی از رادارها و دوربین های مخصوص، ناهمواری های سطج جاده را پیش از رسیدن به آن ها تشخیص داده
و فنربندی را در کسری از ثانیه مطابق با شرایط تنظیم کند، بدین ترتیب سرنشینان اجاره ماشین بدون راننده کمتر تحت تاثیر شرایط مسیر قرار می گیرند
و بیشترین رفاه ممکن را تجربه می کنند.
طبیعتا وجود چنین فناوری از در کنار مجموعه سیستم های پیشگیری از تصادف تجربه ای متفاوت از رانندگی قدرتمند و لذت بخش را امکان پذیر می کند که در کمتر خودرو دیگری می توان نظیر آن را یافت.

تجربه سواری

هر چه باشد با هر بار فشردن پدال گاز می توانید ۴۵۵ اسب سرکش را به یورش وا دارید
و بدون یک سیستم تعلیق قابل اتکا، مواجه با اولین پیچ می توانست بسیار تلخ و دردناک تمام شود.
شکی نیست که شتاب گیری حدود ۴٫۵ ثانیه ای با این مرسدس بنز بزرگ و تنومند بسیار لذت بخش است
و غرش پیشرانه و فرو رفتن در صندلی چرمی نرم و راحت لذتی کم نظیر دارد،
اما بیش از راننده این سرنشین عقب است
که می تواند در آرامش مبل متحرک خود غرق شود و با لبخندی شیرین از زندگی لذت ببرد.

در واقع بسیار بعید است که بخواهید در شرایطی از تمامی توان و قدرت پیشرانه استفاده کنید
و به وقار رانندگی باشکوه خود آسیب بزنید
اما در نقطه مقابل تمامی تجهیزات و امکانات جانبی می توانند کارآمد باشند،
حتی تنظیم رنگ های مختلف فضای درونی کابین که کمی فانتزی به نظر می رسد در نوع خود جالب است
و سیستم های کمک رانندگی نظیر تکنولوژی دید در شب یا تکنولوژی راداری و ترمزگیری خودکار
می توانند به راحتی مالک را از دردسر یک تصادف جزئی اما بسیار پر هزینه نجات دهند.

موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در يکشنبه 13 اسفند 1396ساعت 14:38 توسط مهسا جلیلیان | تعداد بازديد : 84 | |


صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 صفحه بعد